ABA Terapisiyle Çocuğunuzun Yaşam Kalitesini Arttırın Mayıs 2013
Özel gereksinimli çocuklara teşhis konduktan sonra ailelerin yaşadıkları süreç ve sonrasında izlenmesi gereken yol nedir?
Kavram Meslek Yüksekokulu’nda Algı ABA Terapi Merkezi işbirliğiyle düzenlenen seminerde, özel gereksinimli çocuklara teşhis konduktan sonra ailelerin yaşadıkları süreç ve sonrasında izlenmesi gereken yol ele alındı.
Öğretim Görevlisi Ümit Ertem’in moderatörlüğündeki “Özel Gereksinimli Çocuklarda ABA Yaklaşımının Etkisi” konulu seminerde Psikolog Yeşim Tuna, ABA programının yapısı ve işleyişi hakkında bilgi verdi. Tuna, Türkçe açılımı “Uygulamalı Davranış Analizi” olan ABA’nın otizmli, down sendromlu, zihinsel engelli çocukların eğitiminde, öğrencilerin problem davranışlarını değiştirmede, şirket çalışanlarının performansının arttırılmasında, bağımlılık davranışlarından vazgeçmede kullanıldığını anlattı. ABA’nın birey ile çevresi arasındaki ilişkiyi öğrenmeye yönelik kullanılan bir yöntem olduğunu ifade eden Tuna, bilimselliği kanıtlanmış bu yöntemin genellenebilir olduğunun altını çizdi. Tuna, ABA terapisiyle çocuğun yaşam kalitesinin arttırılabileceğini, özel gereksinimli bireylerin toplum içinde tek başlarına var olabilmelerinin sağlandığını söyledi.
Yas Tutuyorlar
Tuna’nın ardından söz alan Algı ABA Terapi Merkezi uzmanlarından Psikolog Evren Evrim Önal da özel çocukların ailelerinin yaşadığı psikolojik süreçleri anlattı. Önal, özel gereksinimli çocuğu olan ailelerin öncelikle durumdan kendilerini sorumlu tuttuklarını ve suçluluk duygusu hissettiklerini belirtti. Araştırmaların bu ailelerin sevdikleri birinin ölümünden sonra yas tutan kişilerle aynı tepkileri gösterdiğini ortaya koyduğunu anlatan Önal, “Şok, reddetme, öfke ve depresyon, suçluluk gibi duygular yaşıyorlar. Ancak yapılan araştırmalarda, sosyal desteğin ailenin duygusal durumunu olumlu yönde etkilediği bulunmuştur” dedi.