Otizm eğitimi adı altında aileleri sömürüyorlar

autismAileleri sömürüyorlar Özel eğitim uzmanı Serdar Vural, otizm hakkında hiçbir eğitimi olmayan kişilerin bile spor okullarında, ‘özel eğitim’adı altında programlar uygulayarak aileleri sömürdüğünü söylüyor. Zeynep AKAR otizm, çocuklarda sosyal ve iletişim becerilerinin oluşmasını etkileyen bir genel gelişim bozukluğu  olarak tanımlanıyor. 3 yaşından önce başlıyor ve ömür boyu devam ediyor. Otistik çocukların büyük bir bölümü öğrenme ve algılama bozukluğu yaşıyor. Bazılarında zeka seviyesi normal olsa da büyük bir bölümünde zeka geriliği de görülebiliyor. Özellikle son yıllarda doğan her 40 çocuktan birinde otizme rastlanıyor.

KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLER Şiddeti ve seviyesi kişiden kişiye değişmekle beraber, otizm bazı karakteristik belirtilerle kendisini gösteriyor. Dil gelişiminde ve sosyal ilişkilerdeki ciddi gecikmeler, duygusal tepkilere kapalılık, dengesiz zihinsel işlevler, etkinlik ve ilgi alanında sınırlılık bunlardan bazıları. Otistik çocuklar çevresindekilerle göz kontağı kurmuyor, devamlı huzursuz görünüyor ve çoğu birtakım ses, koku, ışık veya dokunuşlara karşı aşırı hassas oluyor.

EĞİTİM ÇOK ÖNEMLİ Acıya karşı duyarsızlık, değişikliklere gösterilen aşırı tepkiler, yeme bozuklukları, şiddet eğilimi, bazı cansız nesnelere aşırı bağlılık, tekrarlanan bir takım hareketler de çocukta otizm olduğunu düşündüren diğer belirtiler.

Otizmde en önemli nokta ise erken dönemde teşhis koyabilmek ve uygun eğitime başlamak.

Eğitime erken yaşta başlanması, hastalığın gidişatı ve gelecekte karşılaşılabilecek problemlerin en aza indirgenmesi açısından çok önemli.

ARTIK BİLİYORUZ…

Bundan sadece birkaç yıl öncesine kadar otizm hakkında çok az bilgi sahibiydik. Ancak hem otizmin tüm dünyada git gide daha yaygın görülür hale gelmesi hem de bu konuda yapılan farkındalık yaratma çalışmaları sayesinde, artık hepimizin bu rahatsızlıkla ilgili bir fikri var. Her geçen gün sayıları artan rehabilitasyon merkezleri ve bu özel çocuklara eğitim veren uzmanlar sayesinde, günümüzde pek çok otizmli çocuk topluma uyum sağlayabilecek, hatta üretime katılabilecek düzeyde eğitilebiliyor.

UZUN BİR EĞİTİM ALDI Bu uzmanlardan biri de ilimizde uzun süredir otizmli çocuklara eğitim veren, özel eğitim uzmanı Serdar Vural. Bir süredir Özel Birsev Özel Eğitim Okulu bünyesinde görev yapan Serdar Bey, şu sıralar kendi rehabilitasyon merkezini açmaya hazırlanıyor. Serdar Vural Gazi Üniversitesi Eğitim fakültesi’nde hem sınıf öğretmenliği hem de özel eğitim bölümü mezunu olan bileği timci. Uzun yıllar eğitimini aldığı konuda çalışma yapmayan Vural, yaşadığı bir olaydan sonra, kendisine ihtiyacı olan çocukların elinden tutmaya karar vermiş.

MESLEĞİNE GERİ DÖNDÜ Serdar Bey, bir gün evinin terasında otururken, ağzında ceviz olan bir karganın, havalanarak yükseğe çıktığını ve cevizi aşağı bırakıp kırılmasını sağladığını görmüş. Karganın zekasına hayran kalan Serdar Vural, bu olaydan yola çıkarak, ‘eğer bir karga bu seviyede düşünebiliyorsa, insanlar da biraz sevgi ve emekle eğitilebilir; kendi işlerini görecek hale getirilebilir’ diye düşünmüş ve mesleğine geri dönerek otistik çocuklarla özel olarak ilgilenmeye karar vermiş.

ÖNCE SEVMEK LAZIM Önce İstanbul’da bireysel çalışmalar yapan Vural, bir süre sonra daha fazla çocuğa yardımcı olabilmek amacıyla, önce memleketi olan Kırşehir’e; oradan da ilimize gelmiş. Bu arada otizm hakkındaki araştırmalarına da devam eden başarılı eğitimci, Kocaeli’de görev yaptığı kurumda çok sayıda otizmli çocuğa eğitim vermiş ve yüzde 70 oranında başarı sağlamış.

Vural, özel eğitim uzmanı olarak yaptığı işi, ‘Her şeyden önce sevmek lazım, sevince büyük bir adım atmış oluyorsunuz’ şeklinde tanımlıyor.

AİLELER SÖMÜRÜLÜYOR Otizmin yaygınlaşmasıyla birlikte bu konuda aileleri sömüren kurumların sayısının arttığının altını çizen Serdar Vural, “Otizmin yaygınlaşması bu alanda bir pazar oluşturdu. Son yıllarda bu işle hiç ilgisi olmayan insanlar bile spor okullarında ‘özel eğitim’ adı altında programlar uyguluyor. Ailelerin zayıf noktasından faydalanarak fahiş ücretler alıyor. Bu çok yanlış ve insafsızca bir uygulama. Ailelerin bu konuda bilinçli olması lazım” diyor.

AİLELER BİLINÇLENMELİ Otizmli çocukların eğitiminde, ailelerin de bilinçli olmasının çok önemli olduğunun altını çizen Serdar Vural sözlerine, “Nasıl aileler karşılarında iyi eğitimci görmek istiyorsa, eğitimciler de karşılarında iyi aile görmek ister. Çünkü otizmli çocukların eğitimi devamlılık gerektirir. Eğitimcinin verdiği eğitim evde de kesinlikle devam ettirilmelidir. Aksi takdirde uzun uğraşlar sonucu çocuğa kazandırdığınız olumlu davranışlar, bir süre sonra kaybolur” şeklinde devam ediyor.

TOPLUM İÇİNE ÇIKMALI Serdar Vural, eğitimini üstlendiği çocuklarda ödül ve ceza yöntemini kullanıyor. Her olumlu adımda çocuğu ödüllendiren Vural, eğitimlerini hayatın içinde vermeye çalışıyor. Çocuğun toplum içinde nasıl davranacağını öğrenmesinin tek yolunun, toplum içine çıkması olduğunu ifade eden başarılı eğitimci, “Örneğin, çocuk bir markete gittiğinde ne yapması gerektiğini, alışveriş mefhumunu, sırasını beklemeyi ancak böyle bir ortama sokularak öğrenebilir.

MAKETLEME YÖNTEMİ Ancak, eğer çocuk ilk etapta kalabalık yerlere giremeyecek kadar agresif ve saldırgansa, bu konudaki eğitimine önce maketleme tekniğiyle başlanmalıdır. Bu, kartondan yapılmış bir manav tezgahı da olabilir, bir market yazarkasası da. İçeride yapılan çalışmalarda bir ilerleme kaydedilmeye başlandığında, çocuk gerçek bir alışveriş için eğitilmeye de hazırdır. Bu çalışmalar, evde aile içinde de yapılabilir. Bunun için çocuğa biraz zaman ayırmak yeterlidir” diyor.

GÖZ TEMASI İÇİN…

Çocuğun, eğitim uzmanlarından alacağı eğitimlerin yanında, evde yapılabilecek bu tip kolay ve maliyetsiz uygulamalarla da desteklenmesi gerektiğini vurgulayan Vural, “Örneğin, göz teması kurmayan otizmli bir çocuk için iki boş kağıt havlu rulosunu üst üste yapıştırarak yapılacak basit bir dürbün kullanılabilir. Bu dürbün vasıtasıyla temas kurmaya çalışılabilir. Tabii, ödüllendirme unutulmamalıdır” şeklinde konuşuyor.

AİLE-EĞİTİMCİ İLİŞKİSİ Bazı otistik çocukların üstün yetenekli hatta deha düzeyinde zeki olabileceğini söyleyen Serdar Vural, bu çocukların farklı eğitimlerle ilgi alanlarına kanalize edilmesi gerektiğinin alÛzel teknikleri var…

Serdar Vural, otizmli çocukların eğitimi konusunda bir takım özel teknikler de geliştirmiş. Bunlardan ilki, topraklama yöntemi. Bu yöntemde çocuk, kendisi için belirlenen etkinlikleri toprağa basarak yapıyor. Serdar Bey, bu şekilde çocuğun fazla enerjisini boşaltabildiğim ve agresif davranışlarında ciddi bir azalma kaydedilebildiğini ifade ediyor.

Serdar Vural, diğer bir teknik olan şok banyosunu ise otizmli çocuklara çiğneme refleksi kazandırmak için kullanıyor.

Bu eğitimde, çocuk eğitmeniyle birlikte bir duş teknesinde duruyor ve beklemediği bir anda soğuk suyla duş alması sağlanıyor. Yaşadığı şokla dişleri birbirine vurmaya çocuğun, bu hareketle çiğneme refleksini keşfetmesi öğretiliyor.

Kaynak: Şanlıurfa Haber